בואו להכיר את הקורסים שלנו בסמסטר ב' וקיץ, תשפ"ד!

ההיסטוריה של הגלובליזציה

History of Globalization Pic

מרצה: ד"ר אליסה בלוטי

קורס מתקדם לתואר ראשון (קורס תוכן באנגלית), סמסטר ב'

Satisfy your curiosity about how people living thousands of kilometers apart have come to be intimately connected in our globalized world. In this advanced undergraduate course (taught in English) we delve deep into the historical roots of globalization analyzing its origins and its implications for the future.

 

פייק ניוז: זיופים ימי ביניימיים והקשריהם החברתיים והפוליטיים

פייק ניוז תמונה

פרסקו המתאר את המעמד של מתת קונסטנטין, אחד מהזיופים המפורסמים ביותר בימי הביניים, בכנסיית קוואטרו קורונטי ברומא.

מרצה: ד"ר אנה גוטגרץ

קורס מתקדם לתואר ראשון, סמסטר ב'

נדמה שמעולם לא חוותה האנושות הצפת מידע, שחלק גדול ממנו כוזב, כפי שהיא חווה בשנים האחרונות. פייק ניוז מעשה ידי אדם, ובחודשים האחרונים גם פרי יצירתה של הבינה המלאכותית, נתפסים כיום כאחת הסכנות הגדולות האורבות ליציבות העולמית. אולם מעשה הזיוף והפצת ידיעות הכזב ידועים עוד משחר ההיסטוריה, וגם במהלך ימי הביניים חוותה החברה באירופה כמה וכמה גלים של הפצת סוגים שונים של מידע כוזב. באמצעות שורה של מקרי בוחן נבחן את התפיסה של מעשה הזיוף במהלך ימי הביניים, ונבחן מטרות שונות של זיופים, החל מגיבוש זהות קולקטיבית, דרך האדרת שושלות, וכלה בהתחזות לאנשים אחרים והפצת רכילות. דרך הדיון בזיופים, נלמד הרבה גם על התפתחות הדיסציפלינה ההיסטורית, ונעלה שאלות על ההקבלה בין ההיסטוריה של זיוף להצפת המידע הכוזב של ימינו אנו.

 

סמכות דתית בעת העתיקה

סמכות דתית תמונה

 Necropoli dei Monterozzi (Tarquinia)

מרצה: ד"ר משה בלידשטיין

קריאה מודרכת לתואר שני, סמסטר ב'

"שני דגים צעירים שוחים להם בזרם, והם פוגשים בדג מבוגר יותר שוחה לכיוון השני. הדג המבוגר מברך אותם לשלום ואומר, "אהלן חבר'ה, איך המים?" שני הדגים הצעירים ממשיכים לשחות, ואז אחד שואל את השני, "מה זה מים לעזאזל?"הסיפור המפורסם הזה של דיוויד פוסטר וואלאס (וגם ההקשר שבו נאמר) משחק עם מושג הסמכות והקשר שלו לידע, לשפה, לגיל, ולמוסדות. סמכות היא מושג בסיסי בכל חברה, מושג שמשתרג, פוגש וגם מתחבא מאחורי מושגים אחרים. בקורס קריאה לתואר שני נחקור את המופעים המגוונים והמרתקים של סמכות הקשורה לתחום הדתי בעולם העתיק, בכדי להבין כיצד מתרגמים ומתווכים את כוחם של האלים לחברה האנושית.

 

קץ העולם? אסונות, תפיסות אסכטולוגיות ושינוי חברתי בימי הביניים המרכזיים

קץ העולם תמונה

ארבעת פרשי האפוקליפסה, מתוך כתב יד ספרדי מן המאה ה-12

מרצה: ד"ר אנה גוטגרץ

סמינר לתואר ראשון ותואר שני, סמסטר קיץ

ציפיות אסכטולוגיות רווחו באירופה ואגן הים התיכון עוד לפני עלייתה של הנצרות, אולם נדמה כי העיסוק בחישובי קץ והמתנה לאחרית הימים הגיעו לשיאים חדשים במהלך ימי הביניים. התעניינות זו הניבה עולם של דימויים וויזואליים, טקסטואליים ואדריכליים, עשיר מאין כמוהו, ועמדה בזיקה מובהקת לאירועי מפתח שעיצבו את ההיסטוריה של אירופה ואגן הים התיכון בתקופה זו. במהלך הקורס נבדוק כיצד שיקף עולם הדימויים האסכטולוגיים אירועים דוגמת מסעי הצלב, הדבר השחור, ועוד. נבחן כיצד תפיסות תאולוגיות בנוגע לאחרית הימים התכתבו עם שינויים תרבותיים (דנטה למשל), אולם גם עם חיי היום יום ועם שינויים במבנה הכלכלה והחברה, ונבדוק מה קרה לתפיסות אלה כשאחרית הימים בוששה להגיע.